„Mokré“ akumulátory
V prvej skupine sú dobre známe oloveno–kyselinové autobatérie klasickej konštrukcie – sú to tzv. mokré akumulátory, často tiež označované ako WET (z anglického slova wet = mokrý). Vyrábajú sa s rôznymi prímesami (Sb, Ag, Ca, ...), ktoré upravujú parametre týchto akumulátorov. Taktiež sa s nimi stretávame v tzv. údržbovom a bezúdržbovom vyhotovení. Prvá skupina má otvárateľné články, cez ktoré treba občas skontrolovať hladinu elektrolytu, a v prípade poklesu doliať destilovanú vodu. Bezúdržbové akumulátory majú uzatvorené články bez možnosti zásahu do nich. Či už s takými alebo onakými prímesami, či už údržbové alebo bezúdržbové, všetky majú rovnakú konštrukciu: vnútorné kladné a záporné elektródy sú tvorené olovenými platňami, ktoré sú navzájom oddelené plastovými separačnými fóliami. Tie bránia skratu. Celá zostava je ponorená do tekutej zmesi – elektrolytu, ktorý vytvára prostredie pre elektrochemické reakcie – teda pre tvorbu elektrickej energie.
Gélové akumulátory
Pracujú na podobnom princípe ako mokré akumulátory, elektrolyt je však čiastočne „uväznený“ v zahusťovacej látke a namiesto tekutiny ju tvorí kašovitá zmes gélovej konzistencie. Azda najväčšou výhodou gélových akumulátorov oproti klasickým mokrým je, že dokážu pracovať aj v naklonenej polohe. To ich predurčuje na rôzne športové aplikácie (motocykle, lode a pod.). Hoci sa gélové akumulátory používajú aj v automobiloch, nájdeme ich len v menšom počte. Majú totiž o niečo nižší štartovací výkon ako ostatné akumulátory.
AGM batéria
Najvýkonnejšími bežne dostupnými štartovacími akumulátormi pre automobily sú v súčasnosti tzv. AGM autobatérie. Olovené platne sú v nich uložené bližšie k sebe a chýbajú plastové separačné fólie. Namiesto nich je medzi platňami porézna poduška zo spletených sklených vlákien, v ktorej je elektrolyt nasatý ako v špongii. Odtiaľ pochádza aj samotné označenie AGM akumulátorov – vychádza totiž z anglického názvu Absorbed Glass Mat. AGM akumulátory nepotrebujú rezervný priestor na elektrolyt nad platňami a tým, že jednotlivé platne sú k sebe bližšie, možno v akumulátore použiť viac aktívneho materiálu. AGM akumulátory sú síce drahšie ako klasické oloveno–kyselinové, no majú výrazne vyššiu životnosť a tiež vyšší výkon.
viac na webe:
Zdroj: http://www.automagazin.sk/aktu alne/pa_01.php
0 Nominácie Nahlásiť |
Otázka nemá žiadne ďalšie odpovede.
U otázky neprebehla diskusia.
Nový příspěvek